مرجع کنکور ایران

دانلود رایگان نمونه سوال جزوه و تست کنکور

در سایت مرجع کنکور ایران نمونه سوال و تحقیق دروس مختلف اورده شده است

تحقیق درباره ضرورت نبوت: پروردگار عالم همه چیز را به اندازه و با حکمت خاصی خلق کرده است وجود نبوت و نبی نیز حکمت های خاص خود را دارد پروردگار با این کار حجت را بر مردم تمام کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره حدیث ثقلین

تحقیق درباره ضرورت نبوت

ضرورت نبوت

نبوت از کلمه نبی گرفته است و به معنای خبر دهنده است زیرا نبی کسی است که از جانب خدا خبر می دهد. وجود آخرین پیامبر و نبی برای اینکه تمام دستورات و عقاید اخلاقی که از پیامبران پیشین برجای مانده است را تکمیل کند و در اختیار مردم قرار دهد بسیار مهم بود.

مردم در آغاز یک گروه بودند سپس خداوند پیامبران برای مردم بشارت و بین دهنده فرستاد و از ان ها خواست به واسطه کتاب آسمانی مردم را به سوی حق دعوت کنند، در واقع خداوند با پیامبران راه درست زندگی و دین رو به افراد آموخت.

روایات درباره ضرورت نبوت

در توحید از هشام بن حکم روایت کرده که گفت: زندیقی که نزد امام صادق (ع) آمده بود، از امام پرسید: از چه راهی انبیاء و رسالت آن ها را اثبات می‌کنی؟

امام صادق(ع) فرمود: ما بعد از آنکه اثبات کردیم که آفریدگاری صانع داریم، که ما فوق ما، و ما فوق تمامی مخلوقات عالم است، و صانعی است حکیم چنین صانعی جایز نیست که به چشم مخلوقاتش دیده شود، و او را لمس کنند، و با او و او با مخلوقات خود نشست و برخاست کند، خلق با او و او با خلق بگومگو داشته باشد.

سپس اثبات شد باید کسانی باشند که خلق را به سوی حق دعوت کنند و افراد را به سوی نیکی ها امر و از بدی ها نهی کنند در اینجا ثابت می شود که خداوند در خلق زبان های گویا دارد که همان پیامبران هستند کسانی که به حکمت خدا مودب و به همان حکمت نیز مبعوث شده اند ان ها از نظر ظاهر مانند دیگر افراد هستند اما در حقیقت بسیار از درون متفاوت هستند.

حتما بخوانید:  پکیح آزمون های پایه اول-فروردین 96 + پاسخنامه

باید بگوییم که زمین هیچ گاه از حجت خالی نمی ماند و همواره کسی هست که بر صدق دعوت رسول و چوب عدالت خدا دلالت کند.

عوامل ضرورت نبوت

در ادامه تحقیق درباره نبوت برخی از عوامل ضرورت نبوت را بیان خواهیم کرد:

اجتماعی بودن بشر

انسان موجودی است که دارای سلسله ادراکات می باشد و از هر طریقی برای رسیدن با منافع خود از موجودات دیگر استفاده می کند انسان ها در نهایت به این مسئله پی بردند که باید زندگی اجتماعی داشته باشند و پایه این زندگی اجتماعی عدالت است، پیامبران شیوه زندگی اجتماعی و عدالت اجتماعی را به مردم آموختند.

تکامل عقل ها

در قرآن کریم به ارزش عقل بسیار اشاره شده است اما آن را برای هدایت بشر کافی نمی داند و وجود وحی و نبوت را برای هدایت مردم ضروری دانسته است.

نجات از تاریکی ها

در آیه اول سوره ابراهیم خداوند می فرماید: این کتابی است که بر تو نازل کردیم، تا مردم را از تاریکی‌های شرک و ظلم و جهل، به سوی روشنایی (ایمان و عدل و آگاهی) به فرمان پروردگارشان در آوری، بسوی راه خداوند عزیز و حمید. در حقیقت تمام هدف های معنوی و مادی نزول قرآن نجات از ظلمت و تاریکی است.

پرستش خدا و پرهیز از طاغوت

رسول خدا در یکی از خطبه های خود می فرماید: خدا پیامبران را برانگیخت تا بندگان که خداشناسی نمی دانند بیاموزند و پروردگار عالم ایمان بیاورند که محور اصلی دعوت پیامبران بوده است.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد سوره مومنون
و
تحقیق درباره حروف مقطعه

به پایان تحقیق درباره ضرورت نبوت رسیدیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد، منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

منبع :
مجله اینترنتی ماگرتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *