مرجع کنکور ایران

دانلود رایگان نمونه سوال جزوه و تست کنکور

امروز در سايت مرجع کنکور ایران مطالب مشاوره ای و روشهای درس خواندن و آمادگی آزمون و کنکور را  برای شما در نظر گرفتیم

دغدغه هایی که گاها هرکدام از ما با آنها در طی مسیر رو به رو میشویم، ممکن است که فقط دغدغه و سوال ما نباشد و بسیاری از افراد هم مسیر با ما هم با آن چالش مواجه شوند.

مشورت کردن درباره چالش ها و دغدغه هایی که طی مسیر با آنها مواجه میشویم،  کمک بسیار زیادی در جهت حل آن مسئله برای ما و افرادی است که با آن مواجه هستند و همین اهمیت مشاوره را به ما نشان میدهد.

در این مطلب قصد داریم درباره ی افزایش منطقی ساعت مطالعه صحبت کنیم. امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شوند.

آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو- کنکور انسانی 1400

 کامنت کاربر: بچه‌ها من بیشتر از 8 ساعت مطالعه نمیتونم داشته باشم. حتی اگه‌ی روز ساعت 12 ظهر هم شروع کرده باشم وقتی ساعت به 9 شب میرسه دیگه خستم و نمیتونم درس بخونم. چیکار کنم؟ میشه کمکم کنین؟

سلام به همه ی دوستان. امیدوارم که خوب باشید. همانطور که از کامنت پیداست، در این مطلب قصد داریم که درباره ی افزایش منطقی ساعت مطالعه صحبت کنیم. برای افزایش ساعت مطالعه، ابتدا، باید به یک نکته مهم توجه داشته باشیم. منظور از افزایش ساعت مطالعه ی منطقی چیست؟ آیا ساعت مطالعه ی ما به شکل دفعی و ناگهانی رشد می کند یا تدریجی؟

پاسخ اینجاست! منظور از افزایش ساعت مطالعه ی منطقی این است که بعد از مدتی از افزایش، احساس خستگی یا بهتر است بگوییم، فرسودگی، نکنیم. رشد ساعت مطالعه هم به شکل تدریجی است، نه ناگهانی.

حال به مواردی می پردازیم که به شما در رشد ساعت مطالعه تان کمک میکند.

توجه به یک نکته مهم!

از حساسیت وسواسگونه روی افزایش ساعت مطالعه ی خود اجتناب کنید. قرار نیست که کیفیت فدای کمیت شود. برای بسیاری از دانش آموزان، افزایش کمیت مطالعه، دغدغه ای پررنگ تر از افزایش کیفیت مطالعه شان است. این دانش آموزان بعد از مدتی رشد ساعت مطالعه، همواره از خود میپرسند که چرا پیشرفت نمیکنم؟ توجه داشته باشید، نکاتی که پایین تر گفته میشود با هدف رشد کمیت مطالعه در صورت کنترل کیفیت آن است. پس هیچ گاه کیفیت را از کمیت جدا نکنید.

فیزیولوژی بدن خود را بشناسید و آن را در جهت مطالعه با کیفیت تر ارتقا دهید.

همه ی ما حداقل یک بار شنیده ایم که سحرخیزی باعث موفقیت میشود. قطعا برای داشتن نظم در زندگی باید برنامه ی خود را به شکلی تنظیم کنیم که شب ها خواب باشیم و صبح ها بیدار. اما شاید همه عملکرد با کیفیتی در ساعات اولیه صبح نداشته باشند. شما ممکن است بتوانید یا نتوانید که ساعت 6 صبح عملکرد خیلی مناسبی از خود نشان دهید. بسته به توانایی های خود تصمیم بگیرید که چه موقع از خواب برخیزید و چه موقع به خواب بروید. اما توجه کنید که برنامه تان از حالت برنامه ی نرمال یک انسان خارج نشود. همانطور که قبلا اشاره شد، صبح ها بیدار باشید و شب ها بخوابید.

قورباغه تان را قورت بدهید!

سخت ترین درس را برای اولین درس که برنامه را با آن شروع می کنید قرار دهید. گاهی اوقات مشکل ما این نیست که از ساعت خاصی به بعد، نمی توانیم ادامه دهیم. مشکل این است که درسی را برای آخرین قسمت برنامه انتخاب کرده ایم که برایمان سخت است. در نتیجه در این موقعیت که ممکن بود بتوانیم ساعت مطالعه مان را ارتقا دهیم، شکست خوردیم.

قدم هایتان را گام به گام بردارید و عجله نکنید.

افزایش ساعت مطالعه آن هم به شکل ناگهانی عاقبتی جز خستگی و فرسودگی ندارد. نمیتوانیم از خود توقع داشته باشیم که بعد اگر تا امروز به شکل حدودی 6 ساعت مطالعه داشته ایم، از فردا، 8 ساعت مطالعه کنیم. اگر هم بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم، پس از مدتی برگشت به همان ساعت مطالعه پیشین هم یک تلاش مستمر میخواهد. پس هدف گذاری کنید. مثلا ببینید که تا چه مدتی میخواهید، 1 ساعت به ساعت مطالعه تان افزوده شود. سپس این 1 ساعت را خرد کنید تا به تدریج به هدف برسید. مثلا، اگر قصد دارید که بعد از 1 هفته سرانجام 1 ساعت به ساعات مطالعه شما افزوده شود، تقریبا باید روزی 8 دقیقه به ساعت مطالعه روز قبل اضافه کنید. اضافه کردن 8 دقیقه کار سختی نیست. کافیست از کارهای کوچک شروع کنید. مثلا تصمیم بگیرید بعد از تمام کردن برنامه تان، 8 دقیقه وقت بگذارید و فرمول های ریاضی را مرور کنید. روز بعد 16 دقیقه وقت بگذارید و 2 تست از آمار کار کنید.

ساعات مطالعه خود را یادداشت کنید.

دفتری برای ثبت گزارش های خود داشته باشید. دفتر برنامه ریزی کانون هم برای این کار مناسب است چون فضاهایی را برای ثبت گزارشات روزانه، هفتگی و ماهانه دارد. با این کار خود را ارزیابی میکنید. ساعات مطالعه ی روز قبل با امروز، هفته قبل با هفته ی جدید و ماه قبل با این ماه مقایسه میشود و خودتان را پیگیری می کنید.

ساعات مطالعه ی خود را با دقت اندازه گیری کنید.

استفاده از تایمر را توصیه می کنم. حتی اگر 1 دقیقه هم مدادتان از دستتان افتاد، تایمر را قطع کنید و مداد را بردارید و بعد ادامه دهید. با این کار به تایم و زمان حساس میشوید و ساعت مطالعه ی خالصتان را به دست می آورید.

یک ساعت مچی به دستتان ببندید.

همه ی ما به این مورد نیاز داریم تا حواسمان باشد برای هرکاری چقدر زمان صرف کرده ایم. زمانی که برای کنکور مطالعه میکردم یکی از چالش هایم این بود که زمان های استراحتم به هر علتی از زمانی که در نظر داشتم بیشتر میشد. زمانی که از ساعت مچی استفاده کردم این مشکل تا حدودی رفع شد. زیرا انگار یک نیروی محرک باعث میشد استراحت را تمام کنم و به ادامه مطالعه بپردازم تا در انتها با کمبود وقت مواجه نشوم. گاهی نمیتوانیم ساعت مطالعه را افزایش دهیم زیرا زمانی برای ما باقی نمانده است. خوب که نگاه می کنیم میبینیم که برای بسیاری از فعالیت های خود، زمان بیشتری از حد نیاز صرف کرده ایم.

افزایش ساعت مطالعه مستلزم توجه به نکات بسیاری است که سعی کردیم در بالا به گوشه ای از مهمترین آنها توجه کنیم. فراموش نکنید که افزایش کیفیت و کمیت مطالعه، در کنار هم، منجر به پیشرفت تحصیلی میشود. اگر شما هم پیشنهادی دارید، در قسمت کامنت ها یادآوری کنید تا دوستانتان هم از تجربه های شما استفاده کنند.

تهیه کننده:

آیدا علی بخشی- دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه تهران

سپاس از توجه شما

ارتباط با ما

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج و کانال تلگرام کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .

منبع:

حتما بخوانید:  کاظم قلم چی : فیلم آموزش تغییرات جدید کارنامه دوازدهمی ها

کانون فرهنگی اموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *