گام به گام فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم درس ۱، ۲ و ۳
در سایت مرجع کنکور ایران نمونه سوال و تحقیق دروس مختلف اورده شده است
پاسخ فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی : در این بخش به سوالات درس اول «فرهنگ و اقتصاد»، درس دوم «فرهنگ و اخلاق» و درس سوم «ما و دگرگونی های فرهنگی» پاسخ داده شده است. برای مشاهده با آموزش و پروش ماگرتا همراه باشید.
مطلب پیشنهادی: گام به گام فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم
گام به گام درس اول «فرهنگ و اقتصاد»
در این بخش چهار فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:
جواب تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۱۰۱ تحلیل فرهنگی دوازدهم
شعر زیر را بررسی کرده و تأثیر پیامهای اقتصادی و فرهنگی آن را تجزیه و تحلیل نمایید.
نعمت ما به چشم همسایه / صد برابر فزون کند پایه
چون به چشم نیاز میبیند / مرغ همسایه غاز میبیند
شعر مصداق رابطه فرهنگ و اقتصاد است. زمینه فرهنگی جامعه ای این است که منابع و امکانات جامعه خویش را نادیده می گیرند و به تعریف و تمجید داشته های دیگران می پردازند. چنین تصوراتی انگیزه کار و تولید داخلی را بسیار ضعیف می نماید.
پاسخ میز گرد فرهنگی صفحه ۱۰۲ فصل چهارم تحلیل فرهنگی
با بررسی و مقایسهی جدول سرانه مصرف فستفود و لوازم آرایشی ایران و جهان، دربارهی دلایل فرهنگی، میزان مصرف آنها در ایران و نیز علل و روشهای کاهش آن بحث و گفتگو کنید.
برای این قسمت پاسخ های نسل جوان که درگیر این دو رفتار هستند بهتر است. استفاده زیاد از فست فود و افراط در استفاده از لوازم آرایشی زنان
دلایل متعدد: فردی، اجتماعی، اقتصادی، روانی و… دارد.
فست فود: عدم شناخت از فرهنگ اصیل ایرانی و دور شدن نسل کنونی از فرهنگ تاریخی ایران.
مهم ترین: ۱- مربوط به متن جامعه و انتظاراتی که از زن وجود دارد و تعریف ناصحیح زن خوب در ایران.
۲- کاهش اعتماد به نفس زنان (که خود ریشه تاریخی دارد)
۳- الگوگیری از شخصیت های رسانه ای، در چندین دهه مسیر الگو یابی بانوان و دوشیزگان ایرانی تغییر جهت داده شده که هم برای سود دهی بالا برای صاحبان چنین تولیداتی و هم توان مهار و کنترل افکار زنان که پایه و ستون فرهنگی هر جامعه ای هستند.
جواب بررسی کنید صفحه ۱۰۳ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی
حدیث پیامبر اکرم (ص) را از منظر فرهنگ اقتصادی و با رویکرد فرهنگی، تجزیه و تحلیل نمایید.
قال الرسول (ص)
المؤمِنُ قَلیلُ المَؤُنَه و کَثیرُالمَعُونَه
مومن، هزینه و زحمتش اندک و کمک و یاریش بسیار است.
بحارالانوار، ۶۷/۳۱۱
حدیث ذکر شده از پیامبر بیانگر نوعی فرهنگ اقتصادی است و در هر زمان و هر شرایطی کارایی دارد. حال این توصیه پیامبر تا چه حد با فرهنگ غلط و ریشه سوز فزون خواهی و امتیاز طلبی و … در عصر حاضر جامعه ما همخوانی دارد؟
جواب بررسی کنید صفحه ۱۰۷ فصل ۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم
از مفاهیم اصلی سیاستهای اقتصاد مقاومتی، میتوان به «اقتصاد دانشبنیان»، «کارآفرینی و مهارتآموزی»، «مردمی کردن اقتصاد»، «مصرف تولیدات و کالاهای داخلی توسط مردم و دولت»، اشاره کرد.
اقتصاد دانش بنیان: روش تولیدی است که در آن از دانش برای ایجاد ارزش افزوده استفاده می شود.
کارآفرینی و مهارت آموزی: مربوط به اشتغال و ایجاد شغل است. مهارت آموزی اجرای برنامه های آموزشی در عمل و حین انجام کار است.
مردمی کردن اقتصاد: اشاره به خصوصی سازی در اقتصاد است و به معنی کاهش تصدی گری دولت می باشد.
مفاهیم فوق را بررسی کنید و ضمن بیان معنای هر کدام، توضیح دهید که این مفاهیم، چگونه میتوانند اقتصاد ایران را مقاوم کنند و به چه ویژگیهای فرهنگی نیاز دارند؟
– تثبیت نرخ ارز
– اشتغال زائی
– ثبات قیمت ها
– اصلاح ساختار دولتی
– نقش مردم و مدیریت مصرف
– تولید ثروت حلال
گام به گام درس دوم «فرهنگ و اخلاق»
در این بخش پنج فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:
پاسخ تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۱۱۰ تحلیل فرهنگی دوازدهم
پیامبر اکرم (ص) فرمود:
«إِنَیّ بعُثتُ لِاُتَمِمَ مَکارِمَ الاخَلاق» من برای کامل کردن فضایل اخلاقی مبعوث شدهام. را، از منظر فرهنگی بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.
حدیثی که از پیامبر (ص) نقل شده پیام فرهنگی زیر را دارد:
کلمه «کامل کردن» حاکی از آن است که فضایل اخلاقی و لزوم اهمیت آن در فرهنگ های پیشین هم بوده و هدف از دین را تکمیل اخلاق دانسته اند.
جواب بررسی و گفتگو کنید صفحه ۱۱۲ فصل چهارم تحلیل فرهنگی
۱- اعتماد متقابل مردم به یکدیگر و اعتماد متقابل دولت و مردم چگونه تقویت میشود؟ چه عواملی به اعتماد ملی آسیب میزند؟
صداقت و شفاف سازی سبب تقویت اعتماد مردم و دولت است و تزویر و دروغگویی و وعده پوچ دادن از عوامل نابودی اعتماد دولت و ملت است.
۲- مسئله «اعتماد ملی» را از منظر فرهنگی بررسی کرده و نقش صداقت و راستگویی در آن را تبیین نمایید.
چون امروزه بر خلاف دولت ها در فضای اطلاعاتی قرار دارند که ملت هم در همان فضا هست و از همان اطلاعات ملت هم برخوردار است و همه چیزهایی که زمامی قابل قبول دارد (در گذشته) امروز به سختی مورد قبول است. پس صداقت و راستگویی باید در اولویت سیاستمداران قرار گیرد.
پاسخ بررسی و تحقیق کنید صفحه ۱۱۳ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی
یک مدرسه یا بنای خیر ساز یا موقوفه را در منطقه یا شهرستان محل سکونت خود شناسایی کنید. در مورد انگیزه و اهداف فرد سازنده تحقیق کنید. اقدام و الگوی اخلاقی وی، چه تأثیری بر روی دانش آموزان یا سایر افراد و فرهنگ جامعه برجای گذاشته است؟
پاسخ قسمت اول به عهده دانش آموز می باشد اما پاسخ قسمت دوم می شود: کارهای نیک خیرین مدرسه ساز برای همیشه در ذهن همه مردم ایران و به ویژه دانش آموزانی که در مدارس خیر ساز تحصیل می کنند حک شده و تا قیامت ماندگار می ماند. از دانش آموزانی که در این مدارس درس می خوانند، افرادی تربیت می شوند که همچون این خیرین، دست به خیر می شوند و روحیه ایثار و گذشت از مال و روحیه وقف بین این دانش آموزان رشد پیدا می کند.
جواب تحقیق کنید صفحه ۱۱۴ تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم
آیه ۱۹ از سوره نور را از منظر فرهنگی تجزیه و تحلیل کرده و پیامهای اخلاقی آن در زندگی واقعی و دنیای مجازی را تبیین نمایید: إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.
انتشار اعمال و گفتار زشت در جامعه به اندازه انجام همان عمل و گفتار، قبیح و نارواست، هم در زندگی واقعی و هم در دنیای مجازی. در قرآن آمده است که برای اثبات یک کار غیر اخلاقی که مستلزم سنگسار هست باید چهار نفر بالغ و عاقل و عادل شهادت دهند.
نکته آموزشی جالب این کتاب بزرگ همین است که عمل زشت را باید پنهان نمود. وگرنه چه کسی در حضور چهار نفر مرد عاقل و بالغ عمل خلاف اخلاق و ارزش های نهاد خانواده را مرتکب می شود. و مساله دیگر احترام به آبرو و حیثیت و شخصیت افراد هست (مساله خائنین به میهن و مفسدین ملی را شامل نمی شود.) که در عصر حاضر بخصوص در فضای مجازی به راحتی تمام و در کمترین زمان ممکن بر باد داده می شود.
مطالعه و تحقیق کنید صفحه ۱۱۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم
به چند گروه تقسیم شده و هر یک از گروهها به انتخاب خود و راهنمایی دبیر محترم، چند مسئله اخلاقی جامعه را شناسایی کرده و با تجزیه و تحلیل آنها، درباره روشهای درمان و اصلاح فرهنگ جامعه گفتگو کنید.
پاسخ به عهده دانش آموز
گام به گام درس سوم «ما و دگرگونی های فرهنگی»
در این بخش پنج فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:
جواب تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۱۱۷ تحلیل فرهنگی دوازدهم
با مطالعه تفاسیر قرآن کریم، آیه ۱۱ سوره رعد را از منظر فرهنگی، بررسی کرده و پیامهای مرتبط با موضوع «ما و دگرگونیهای فرهنگی» را استخراج نمایید. «اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم»
منظور از آیه این است که خداوند به انسان ها نعمت و فرصت و حکمت داده است تا از این نعمت ها در جهت پیشرفت و ترقی و یا برعکس در جهت هدر دادن نعمت های خداوند استفاده کنند، انتخاب با خود مردمان یک سرزمین و یک جامعه است.
جواب بررسی و تحقیق صفحه ۱۱۸ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی
«مسئله» زیر را بررسی و در کلاس گفتگو کنید:
گاهی برخی از افراد، در تغییر ظاهر خود و سبک زندگی خویش، حتی از غربیان نیز، غربیتر عمل میکنند، ولی فقط در تبعیت از سبک زندگی این شیوه را بر میگزینند اما در پذیرش و ترویج دستاوردها و ارزشهای مثبت فرهنگ غرب در جامعه کوتاهی میکنند.
آنان وسیلهی نقلیهی صد سال پیش خود را که درشکه بود، با ماشین آخرین مدل غربی عوض کردهاند، و از سونا، جکوزی، تلفن همراه، اینترنت و آخرین نمونهها استفاده میکنند، اما از نظم و انضباط و انتقادپذیری تبعیت نمیکنند، در کار و زندگی یک دیگر دخالت میکنند، عقاید دیگران را تحمل نمیکنند و سختکوشی و مسئولیتپذیری اجتماعی کمتری دارند.
تفکر علمی و منطقی را در زندگی فردی و اجتماعی خود حاکم نمیکنند، علّت این تناقض در رفتارها چیست؟
اشاره به تناقضات در رفتار ایرانیان دارد. دلیل اصلی بیشتر تضادها، شکاف بین فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی جامعه است. زیرا در جامعه چنان شکاف عمیقی بین فرهنگ واقعی و حوزه زندگی مردم و حوزه ارزشها و آرمانهای آنان وجود دارد که علل و عوامل درونی و بیرونی پدید میآید و پرداختن به آن زمان زیادی می خواهد و بحث مفصلی است.
پاسخ بررسی و گفتگو کنید صفحه ۱۱۹ تحلیل فرهنگی دوازدهم
۱- نقش ائمهی معصومین پس از پیامبر اکرم (ص)، در تبیین مسائل جدید و سازگار نمودن معارف اسلامی و فرهنگ دینی، با شرایط و اقتضائات زمان، چگونه بوده است؟
در مکتب اسلام به همه عرصه های زندگی اعم از فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، دنیوی و اخروی پرداخته شده است. نقش ائمه (ع) شناسایی نیازهای متغیر متناسب با شرایط زمان و بیرون آوردن جامعه از سکون و ایستایی بود.
۲- در دورهی طلایی تمدن اسلامی (قرن چهارم و پنجم هجری) واکنش مسلمانان در مواجهه با فرهنگ یونان و روم چگونه بوده است؟
هنگامی که مسلمانان با علم یونانی مواجه شدند، کتاب های خود را ترجمه کردند. اول طالع بینی و پزشکی، بعد پزشکی و فلسفه.
جواب تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۱۲۲ تحلیل فرهنگی
«مسئله» زیر را بررسی و تجزیه و تحلیل کرده و در کلاس گفتگو کنید: گاهی نمادها، الگوها، ارزشها و باورهایی که با معیارها و شاخصهای خانواده در فرهنگ اسلامی ایرانی همخوانی ندارند و قابل پذیرش نیستند، در جامعه ما ترویج و تبلیغ میشوند. مسئولیت ما در رویارویی با این «مسائل» چیست؟ ما چه واکنشی باید بروز دهیم؟ چگونه میتوانیم از ظرفیت «امر به معروف و نهی از منکر» با رعایت شرایط آن، استفاده کنیم؟
- با شناخت فرهنگ خود و ارزشمند دانستن عناصر فرهنگی خود
- داشتن خودباوری فرهنگی
- ایجاد زمینه بروز شایستگی ها و ظرفیت های خود
جواب بررسی و گفتگو کنید صفحه ۱۲۳ فصل ۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم
با بررسی زندگی یکی از شخصیتها و دانشمندان جوان کشور که عمر خود را صرف فعالیتهای علمی کردند مانند: سعید کاظمی آشتیانی، شهید مجید شهریاری، شهید حسن تهرانی مقدم، مریم میرزاخانی و… نقش آنان را در تقویت خودباوری فرهنگی و رشد و توسعه کشور تبیین نمایید.
همچنین بخوانید:
گام به گام فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم
گام به گام فصل اول تحلیل فرهنگی دوازدهم
به پایان گام به گام فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر دروستان کافیست نام آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.
منبع :
مجله اینترنتی ماگرتا