جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا یازدهم انسانی ⚜️ صفحه ۶۸ تا ۸۲
در سایت مرجع کنکور ایران نمونه سوال و تحقیق دروس مختلف اورده شده است
پاسخ فعالیت درس ۶ جغرافیا (۲) پایه یازدهم انسانی : برای مشاهده گام به گام سوالات درس «نواحی فرهنگی» در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس پنجم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت صفحه ۶۸ درس ۶ جغرافیا یازدهم انسانی
در پایههای نهم و دهم با تعریف و مفهوم فرهنگ و ابعاد و عناصر مهم آن (نمادها، هنجارها، ارزشها و عقاید) آشنا شدید و آموختید که فرهنگ به طور کلی به شیوه مشترک زندگی یک جامعه گفته میشود. این دو یادداشت مربوط به دو گردشگر است که از دو ناحیه متفاوت دیدن کردهاند. آنها را بخوانید.
۱- در این یادداشتها به کدام عناصر و جنبههای فرهنگی دو مکان اشاره شده است؟ توضیح دهید و آنها را مقایسه کنید.
در مورد چین، موارد فرهنگی مانند آداب و رسوم، انواع غذا و رژیم غذایی مردم، معماری، مذهب، زبان، فرهنگ کار، ذهنیت و … اشاره شده است. درباره رم ایتالیا به دین، مذهب، زبان، معماری و بناهای تاریخی، آداب و رسوم و… اشاره شده است.
با توجه به این دو یادداشت، چین و ایتالیا در مذهب (بودیسم و کنفوسیوس و تائوئیسم در چین و مسیحیت و کاتولیک در رم) و زبان (چینی در چین و ایتالیایی در روم) و… تفاوت های زیادی دارند.
۲- چه عواملی موجب میشود مکانهای مورد بازدید این دو گردشگر را دو ناحیه فرهنگی جدا از هم بدانیم؟
آداب و رسوم، زبان، مذهب، اعتقادات، هنر و معماری، سبک زندگی روزمره، نوع فعالیت اقتصادی، غذا و… محیط طبیعی را تحت تأثیر قرار می دهد و از آنجایی که این عناصر فرهنگی در این دو مکان متفاوت هستند، این دو حوزه فرهنگی از هم جدا می شوند.
جواب فعالیت صفحه ۷۱ جغرافیا یازدهم انسانی
۱- فعالیت شماره ۱ و ۲، مهارت های نقشه خوانی را انجام دهید.
این فعالیت را در صفحه ۸۲ انجام دهید.
۲- چرا سه زبان چینی، انگلیسی و اسپانیایی از پر متکلمترین زبانهای جهان محسوب میشوند؟ برای هر مورد، دلیل بیاورید.
زبان چینی: زیرا بیش از ۱ میلیارد نفر متکلم دارد.
زبان انگلیسی: زیرا زبان علمی دنیاست و در دنیا برای انجام فعالیت های علمی به این زبان نیاز است.
زبان اسپانیایی: زیرا قبلا کشور اسپانیا استعمارگر بود و در کشورهای تحت سلطه خود زبان اسپانیایی را رواج داده است.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۷۳ جغرافیا یازدهم انسانی
۱- آیا ممکن است زبانها نیز مانند گونههای زیستی در خطر انقراض قرار بگیرند؟ چه عواملی موجب از بین رفتن زبانها میشود؟
بله، زبان ها مانند گونه های زیستی در خطر انقراض می باشند. عوامل مختلفی موجب از بین رفتن زبان ها می شود مانند رشد و گسترش ارتباطات دنیا و پدیده جهانی شدن. از بین رفتن یک گویش محلی و یک زبان قومی، به تنهایی رنج آور و تاسف بر انگیز است اما دردناک تر از آن این است که از میان رفتن یک زبان یا یک گویش، مساوی است با از بین رفتن یک تاریخ و فرهنگ شفاهی یک قوم و یک ملت.
۲- چرا حفظ تنوع زبانها مهم است؟
زیرا تنوع زبان به تنوع زندگی اجتماعی می انجامد. در محیط چند زبانه پویایی و خلاقیت بیشتری وجود دارد. ادبیات غنی است و … زبان های مختلف نیز روش های متفاوتی برای تفکر به ارمغان می آورند.
۳- الف) چرا جامعه ما به تاسیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اقدام کرده است؟
راه حلی برای حفظ و گسترش زبان فارسی و با اهداف زیر ایجاد شده است:
– حفظ استحکام و منحصر به فرد بودن زبان فارسی
– پرورش زبانی رسا و تربیتی برای بیان اندیشه های علمی و ادبی
– رواج زبان و ادبیات فارسی
ب) وظیفه این نهاد چیست؟
برنامه ریزی جهت نگهداری از زبان و ادب پارسی و حفظ زبان شیرین پارسی در مقابل گسترش دیگر زبان ها
پ) چگونه میتوان از اقدامات این نهاد حمایت و پشتیبانی کرد؟
اجرا برنامه های فرهنگستان زبان و ادب فارسی در رسانه های مختلف از جمله کتاب های درسی و صدا و سیما.
۴- الف) به نظر شما، از چه راههایی میتوان زبان فارسی را گسترش داد؟
– استفاده از زبان فارسی به شیوه درست در گروه ها و شبکه های مجازی
– یادگیری اشعار و متون ادب پارسی و استفاده از آنها در مجامع عمومی
ب) از چه راههایی میتوان زبانهای قومی و محلی کشور ایران را تقویت کرد؟
– تدوین و تنظیم نمادهای فونوتیک
– ایجاد بانک زبان و گویشهای ایرانی
– جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها
– جلوگیری از مسخره کردن زبانهای محلی و قومی
– حفظ آثار شفاهی و مکتوب زبانها و گویشهای محلی
جواب فعالیت صفحه ۷۵ جغرافیا یازدهم انسانی درس ۶
نمایشگاه عکس بر پا کنید. با راهنمایی معلم یک مسابقه عکاسی اجرا کنید. افراد داوطلب از یک چشمانداز فرهنگی عکس بگیرند و در زیر هر تصویر درباره عناصری که در چشمانداز مشاهده میشود، توضیح مختصری بنویسند. تصاویر را به دیوار کلاس یا راه روی مدرسه نصب کنید. برای دو مورد از بهترین تصاویر، جایزه در نظر بگیرید.
به عهده دانش آموز
جواب فعالیت صفحه ۷۶ جغرافیا یازدهم انسانی
۱- با مطالعه نقشه نواحی فرهنگی جهان و پیش دانستههای خود، جاهای خالی را پر کنید.
۲- با همفکری یکدیگر، یکی از نواحی فرهنگی جهان را روی نقشه انتخاب کنید و بر اساس معیارهایی، آن را به دو یا چند ناحیه فرهنگی خردتر تقسیم نمایید.
برای نمونه ناحیه فرهنگی اسلام بر اساس مذهب:
۱- ناحیه مذهب تسنن
۲- ناحیه مذهب تشیع
جواب فعالیت صفحه ۸۲ درس ششم جغرافیا یازدهم انسانی
۱- تصویر زیر، روستایی را در ایران نشان میدهد. این تصویر به کدام یک از موضوعات این درس مربوط است؟ برداشت خود را توضیح دهید.
این تصویر پخش سلسله مراتبی را در یک روستا نشان می دهد. محصولات کامپیوتری ابتدا وارد تهران و شهرهای بزرگ شد و سپس وارد شهرهای کوچک تر و سپس وارد روستاها گردید بنابراین پخش سلسله مراتبی را، این تصویر نمایش می دهد.
۲- با کاوش و بررسی در محل زندگی خود، چند پدیده، مانند نوع پوشاک، غذا، ورزش و رسوم، را که از نواحی دیگر ایران یا جهان به ناحیه زندگی شما منتقل شده است، شناسایی و در کلاس معرفی کنید.
مثلاً در تهران خوردن غذاهای میرزاقاسمی با آش دوغ رایج است و تقریباً در همه رستوران ها این غذاها سرو می شود. میرزاقاسمی غذای محلی شمالی ها و آش دوغ غذای محلی اردبیل است و این غذاها به دلیل مهاجرت مردم مناطق شمال شرق و شمال به تهران به این شهر منتقل شدند.
۳- چه عواملی موجب پخش فرهنگی میشود؟ نام ببرید.
در دنیای امروز علاوه بر مهاجرت و داد و ستد، گردشگری و جهانگردی، استفاده از انواع رسانه ها (کتاب و مجلات، تلویزیون و اینترنت و…) و انقلاب در فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در پخش فرهنگی دارند.
۴- به نظر شما، پخش فرهنگی در چه زمینههایی مثبت و قابل قبول، و در چه زمینههایی نامناسب و منفی است؟ نظر خود را با استدلال توضیح دهید.
پخش فرهنگی در بیشتر موارد در زمینه های علمی، فناوری و اقتصادی مناسب می باشد و در زمینه های فرهنگی و اجتماعی در بعضی از موارد (دین، مذهب، زبان، فرهنگ ها و قومیت ها، نوع لباس و پوشش و …) نامناسب می باشد. زیرا موجب تغییر و حتی تخریب فرهنگ های بومی کشورهایی می شود که پدیده پخش به آن نفوذ کرده است و در واقع فرهنگ کشور از مبدا پخش به دیگر کشورها منتقل می شود.
همچنین بخوانید:
جواب فعالیت های درس چهارم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس اول جغرافیا یازدهم انسانی
✅ به پایان جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا یازدهم انسانی رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع :
مجله اینترنتی ماگرتا