سوالات متن درس سوم روانشناسی یازدهم انسانی با جواب
در سایت مرجع کنکور ایران نمونه سوال و تحقیق دروس مختلف اورده شده است
نمونه سوالات متن درس ۳ سوم «احساس، توجه، ادراک» کتاب روانشناسی پایه یازدهم رشته علوم انسانی متوسطه دوم را می توانید در ادامه این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، مشاهده نمایید.
همچنین بخوانید: سوالات متن درس دوم روانشناسی یازدهم انسانی
نمونه سوال های متن امتحانی درس 3 سوم روانشناسی یازدهم انسانی
۱) شرایط محرومیت حسی چیست؟
پاسخ: محرومیت حسی یعنی اینکه فرد در شرایطی قرار بگیرد که هیچ یک از گیرندههای حسی مثل چشم، گوش و… به وسیله محرکهای بیرونی تحریک نشود.
۲) محرومیت حسی به دلیل آزارنده بودن آن، نوعی ……… تلقی میشود.
پاسخ: شکنجه
۳) مطالعات نشان میدهد که موجودات زنده، به خصوص انسان، نیاز به ………. دارند.
پاسخ: «احساس»
۴) حوای مختلف را نام ببرید.
پاسخ: بینایی – شنوایی – چشایی – بویایی – لامسه
۵) ……… هر چیزی است که گیرندههای حسی را تحریک میکند.
پاسخ: محرک
۶) انتخاب محرک خاص، از بین محرکهای بی شمار پیرامون ما ………… نام دارد.
پاسخ: «توجه»
۷) اندامهای حسی موجب ………. محرک میشود.
پاسخ: «احساس»
۸) ادراک چیست؟
پاسخ: تعبیر و تفسیر کردن و معنی و مفهوم و سازمان دادن به محرکهای توجه شده «ادراک» نام دارد. فاصله زمانی بین احساس، توجه و ادراک آن قدر سریع است که ما آن را نادیده میگیریم.
۹) احساسِ محرکهای بیرونی برای بقای موجود زنده ………… است.
پاسخ: حیاتی
۱۰) چرا احساسِ محرکهای بیرونی برای بقای موجود زنده حیاتی است؟
پاسخ: چون اگر احساس گرما نمیکردیم، به دنبال خنک کردن خودمان هم نبودیم؛ بنابراین، احساس، به حیات موجودات زنده کمک میکند.
۱۱) اگر یک موضوع را بتوان با چند حس دریافت کرد، دریافت ما ………. میشود.
پاسخ: قویتر
۱۲) تحریک هر یک از گیرنده های حسی تابع …………. است.
پاسخ: شدت محرک
۱۳) تحریک حواس از سوی محرک باید به میزان خاصی برسد تا آن عضو حسی ………. شود.
پاسخ: تحریک
۱۴) آستانه مطلق چیست؟
پاسخ: حداقل انرژی لازم برای تحریک یک اندام حسی را آستانه مطلق گویند.
۱۵) جدول زیر مهم است:
حس | حداقل شدت محرک مورد نیاز |
---|---|
بینایی | شعله یک شمع در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری در یک شب تاریک و صاف. |
شنوایی | تیک تاک ساعت مچی در فاصله ۶ متری در محیطی کاملاً ساکت. |
چشایی | یک قاشق چای خوری شکر که در حدود ۸ لیتر آب حل شده است. |
بویایی | یک قطره عطر که در فضای یک خانه سه خوابه پخش شده است. |
لامسه | بال یک مگس که از فاصله یک سانتیمتری روی گونه شما میافتد. |
۱۶) ………، گیرنده حس بینایی است.
پاسخ: چشم
۱۷) در بین حواس مختلف، بیشترین دریافتهای حسی به وسیله …………. صورت میگیرد.
پاسخ: چشم
۱۸) برای دیدن اشیا به نور …….. نیاز داریم.
پاسخ: کافی
۱۹) ………….، توانایی مشاهده جزئیات است.
پاسخ: تیزبینی
۲۰) یکی از دلایل بروز اغلب تصادفات رانندگی در شب یا اوایل صبح، ………………………. است.
پاسخ: کاهش تیزبینی به دلیل نور کم
۲۱) برای مشاهده دقیق اشیا باید ………. به آنها نگاه کنیم.
پاسخ: به طور مستقیم
۲۲) گیرنده حس شنوایی، ……….. است.
پاسخ: گوش
نکته: هر چیزی که مرتعش می شود اگر ارتعاش آن به میزان مشخصی برسد ما صدای آن را می شنویم.
۲۳) گیرنده حس بویایی ، ………… است.
پاسخ: بینی
۲۴) بیشتر بوهای حساس شده حاصل ذرات گازی شکلی هستند که از هوا ……….. ترند.
پاسخ: سنگین
۲۵) انسان ها از درک اغلب بوها محروم اند چون روی ………… می ایستند.
پاسخ: دو پا
۲۶) گیرنده های بویایی در ………….. قرار دارند.
پاسخ: انتهای حفره های بینی
۲۷) گیرنده حس چشایی ، …………. است.
پاسخ: زبان
۲۸) برای احساس مزه هر چیزی باید آن در ………. یا ……………. حل شود.
پاسخ: آب – بزاق دهان
۲۹) مزه ها به چند گروه تقسیم می شوند؟
پاسخ: مزه ها در ۴ گروه اصلی ترشی ، شوری ، شیرینی و تلخی طبقه بندی می شوند.
۳۰) گیرنده حس لامسه ، …………….. است.
پاسخ: پوست
۳۱) به کمک حس لامسه چه چیزهایی را احساس می کنیم؟
پاسخ: با کمک حس لامسه، شکل، ابعاد، کنارهها، برجستگیها، فرورفتگیها، بافت، زبری و نرمی، وزن و انعطافپذیری اشیا را احساس میکنیم.
۳۲) اگر توجه دوام داشته و پایدار باشد در آن صورت با ……….. مواجه هستیم.
پاسخ: تمرکز
۳۳) منابع توجه تحت تأثیر چند عامل است؟ نام ببرید و هر کدام را تعریف کنید.
پاسخ: منابع توجه تحت تأثیر سه عامل است.
نخست حواس ما به وسیله محرکهای بیرونی تحریک میشود.
عامل دوم، اطلاعات موجود در حافظه است. حافظه ما یکی از منابع مهم توجه است.
عامل سوم، سبک پردازش افراد و انتظارات آنها است که باعث میشود تا محرکهای خاصی انتخاب شود.
۳۴) آماده سازی چه زمانی اتفاق می افتد؟
پاسخ: آماده سازی زمانی اتفاق می افتد که شناخت محرک معینی ، تحت تاثیر ارائه پیشین همان محرک یا محرک های شبیه آن قرار می گیرد.
۳۵) در پدیده ………….، ارائه پیشین محرک، دریافت بعدی را آسان میکند.
پاسخ: آمادهسازی
۳۶) یک مثال برای آماده سازی بنویسید.
پاسخ: اگر قرار است صبح روز بعد کتابی را مطالعه کنید، اگر آن کتاب را بالای سرتان بگذارید و بخوابید، به هنگام صبح بهتر فرا میگیرید تا اینکه بخواهید دنبال کتاب بگردید. در این مثال، علت مطالعهٔ ثمربخش این بوده که شما از شب قبل آماده مطالعه شدهاید.
۳۷) ………….، آفت تمرکز است.
پاسخ: خوگیری
۳۸) خوگیری شامل چیست؟
پاسخ: خوگیری شامل عادت کردن به محرک خاص است به نحوی که به تدریج کمتر و کمتر به آن محرک میپردازیم.
۳۹) برخی از موانع تمرکز (عوامل ایجاد خوگیری) را نام ببرید.
پاسخ: ۱- یکنواختی و ثبات نسبی
۲- آشنایی نسبی با محرک و موضوع مورد توجه
۴۰) یکنواختی و ثبات نسبی را با مثال توضیح دهید.
پاسخ: وقتی موضوع مورد توجه همیشه بهصورت یکنواخت ارائه شود، فرد به آن موضوع عادت میکند؛ در نتیجه، ابعاد جدید آن را در نمییابد. استفاده از رنگهای مختلف به هنگام مطالعه و خط کشیدن روی واژگان مهم به وسیله برخی دانشآموزان، روش مفیدی برای خارج شدن از یکنواختی و در نتیجه ایجاد تمرکز است.
۴۱) آشنایی نسبی با محرک و موضوع مورد توجه را توضیح دهید.
پاسخ: تازگی موضوع ارائه شده، تمرکز ایجاد میکند. اگر محرک موردنظر به دفعات متعدد ارائه شود، خوگیری شکل میگیرد. برای اینکه تمرکزتان هنگام مطالعه افزایش یابد، سعی کنید موضوع مورد مطالعه را به صورتهای مختلف و از زوایای متفاوت ببینید.
۴۲) عوامل ایجاد تمرکز را نام ببرید.
پاسخ: ۱- تغییرات درونی محرکها
۲- درگیری و انگیختگی ذهنی
۴۳) میزان انگیختگی ذهنی، تحت تأثیر ………… و ……………. است.
پاسخ: عوامل فیزیولوژیکی و روا نشناختی
۴۴) تغذیه مناسب و تأمین نیازهای زیستی، یکی از عوامل …………… ایجاد انگیختگی ذهنی است.
پاسخ: فیزیولوژیکی
۴۵) ایجاد ………….. و …………… به آن یکی از عوامل روان شناختی مؤثر در انگیختگی ذهنی است.
پاسخ: هدف و اهمیتدهی
۴۶) انواع کارکردهای توجه را نام ببرید.
پاسخ: ۱- ردیابی درست علامت
۲- گوش به زنگی
۳- جستوجو
۴۷) در هر موقعیتِ توجه، دو نوع علامت وجود دارد، آنها را نام ببرید.
پاسخ: علامت هدف و علایم انحرافی که باعث حواسپرتی میشوند.
۴۸) منظور از علامت یا محرک هدف چیست؟
پاسخ: منظور از علامت یا محرک هدف، علامتی است که فرد باید آن را برگزیند.
۴۹) منظور از محرک ها یا علایم انحرافی چیست؟
پاسخ: محرکهایی است که همواره مانع انتخاب هدف میشود.
۵۰) گوش به زنگی را تعریف کنید.
پاسخ: به توانایی فرد برای یافتن محرک هدف در یک دوره زمانی طولانی، گوش به زنگی گویند.
۵۱) جست و جو را تعریف کنید؟
پاسخ: به یافتن محرک هدف در بین محرک های مزاحم در یک زمینه دیداری اشاره می کند.
۵۲) در گوش به زنگی ………. نامشخص بوده و در جستجو ………. نامشخص است.
پاسخ: زمان – مکان
۵۳) چهار مورد از موارد ساماندهی توجه را بنویسید.
پاسخ: ۱- در توجه، هر چه آگاهی شما بیشتر باشد، نوع توجه هم ارادی تر خواهد بود.
۲- برای حفظ توجه و ایجاد تمرکز، باید از انجام فعالیت در ساعات طولانی پرهیز کرد.
۳- برای ایجاد توجه متمرکز، از حواس مختلف برای انجام دادن یک تکلیف استفاده کنید.
۴- انجام دادن تکلیف هم زمان، کارایی توجه را کاهش می دهد.
۵۴) اثر منفی انجام دادن چند تکلیف هم زمان را بنویسید.
پاسخ: ۱- دو تکلیف به همدیگر شبیه باشند.
۲- تکالیف موردنظر دشوار نباشند.
۳- فرد انجامدهنده آن تکالیف از مهارتهای لازم برخوردار باشد.
۵۵) ادراک را تعریف کنید.
پاسخ: ادراک، فرایندی است که از طریق آن، محرکهای مورد توجه را بازشناسی و به آنها معنا میبخشیم.
۵۶) بعد از انتخاب دریافت های حسی ، آن ها را ………… می کنیم.
پاسخ: تفسیر
۵۷) توهم چیست؟
پاسخ: روانشناسان به ادراک پدیدههای بدون احساس، توهم گویند.
۵۸) گاهی چیزی را که ………… دارد ادراک نمی کنیم.
پاسخ: وجود خارجی
۵۹) گاهی نیز چیزی را ……….. می کنیم که وجود خارجی ندارد.
پاسخ: ادراک
۶۰) وجود خطاهای ادراکی نشانگر چیست؟
پاسخ: وجود خطاهای ادراکی نشانگر این است که آنچه را حس می کنیم الزاماً چیزی نیست که در ذهن خود ادراکش می کنیم.
۶۱) از مطالب مربوط به خطای ادراکی، چه نتایجی به دست می آید؟
پاسخ: ۱- نتیجه اول: اینکه ادراک با احساس متفاوت است.
۲- هر چه تعداد خطاها بیشتر باشد، به عنوان یک «خطای شناختی» وارد نظام ذهنی فرد میشود.
۶۲) انواع خطاهای ادراکی را نام برده و هر یک را تعریف کنید.
پاسخ: ۱- خطای ادراکی پونزو : علی رغم برابر بودن طول دو خط وسط ، خط بالایی را بلندتر ادراک می کنیم.
۲- خطای ادراکی مولر – لایر : خط واگرا را بلند تر از خط واگرا ادراک می کنیم.
۶۳) بسیاری از این افراد در ادراک خود از ………. مشکل دارند. چه بسا این قبیل افراد بسیار زیبا باشند، اما به دلیل ……………، به طور مکرر، جراحی مکرر میکنند.
پاسخ: بدنشان – خطای شناختی
۶۴) گشالت چیست؟
پاسخ: «گشتالت» یک واژه آلمانی به نام کل و هیئت است.
۶۵) در نزد روان شناسان گشتالتی …………. اهمیت زیادی دارد.
پاسخ: «ادراک»
۶۶) روان شناسان گشتالتی به چه چیزی اعتقاد داشتند؟
پاسخ: آنان اعتقاد داشتند «کل بیشتر از مجموع اجزا است»
از نظر آنها کل، علاوه بر مجموع اجزا، شامل روابط بین اجزا هم میشود که از جمع اجزا به دست نمیآید.
۶۷) اصول روان شناسی گشتالت را نام برده و هر یک را تعریف کنید.
پاسخ: ۱- اصل شکل و زمینه : تغییر ادارک ما از یک شکل تحت تاثیر زمینه های مختلف
۲- مجاورت : ادراک چند شی که در کنار یکدیگر هستند به صورت یک گروه
۳- مشابهت : طبقه بندی اشیا بر اساس شباهت های آن ها
۴- استمرار : دیدن اشکال به صورت متصل و پیوسته نه منقطع و غیر پیوسته
۵- تکمیل : کامل دیدن اشیایی که ناقص هستند.
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
همچنین بخوانید: سوالات متن درس اول روانشناسی یازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب روانشناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله سوالات متن درس ۳ سوم کتاب روانشناسی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕
منبع :
مجله اینترنتی ماگرتا