مرجع کنکور ایران

دانلود رایگان نمونه سوال جزوه و تست کنکور

در سایت مرجع کنکور ایران نمونه سوال و تحقیق دروس مختلف اورده شده است

جشن سده یکی از جشن‌های مهم دوران باستان است که به دوره زرتشتیان باز می‌گردد حتی امروزه نیز در نقاط مختلف ایران این جشن را برگزار می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره روز درختکاری

تحقیق درباره جشن سده

جشن سده چیست؟

از مهم‌ترین جشن‌های زرتشتیان می‌توان به جشن سده اشاره کرد که در تاریخ دهم بهمن ماه برگزار می‌شود، در این جشن زرتشتیان به پایکوبی می‌پردازند و خواندن شاهنامه و نقالی رواج دارد.

جشن سره را جشن زمستان یا جشن آتش می‌نامند و مهم‌ترین نشانه آن آتش است و زرتشتیان آتش را به نشانه قدرت برپا می‌کنند و همگی در جمع کردن هیزم و روشن کردن آن مشارکت می‌کنند. در زمان اجرای مراسم موبدان و روحانیان زرتشت به دعا و نیایش مشغول می‌شوند و از دیگر رسومات جشن سده می‌توان به اجرای رقص‌های آیینی و سرود های ملی اشاره کرد.

زمان برگزاری جشن سده

همانطور که در قسمت‌های پیشین اشاره کردیم جشن سده در روز دهم بهمن ماه برگزار می‌شود و در زمان‌های گذشته مردم نقاط مختلف ایران از ظهر روز دهم به استقبال این جشن می‌رفتند این جشن ۴۰ روز پس از یلدا و ۵۰ روز مانده به عید برگزار می‌شود.

در زمان ایران باستان جشن سده از مهم‌ترین مراسم ایرانیان است و تا قبل از حمله مغول به ایران این جشن بسیار باشکوه برگزار می‌شد بنا بر مدارک تاریخی این جشن امروزه نیز در حال برگزاری است. جالب است که بدانید پس از ورود اسلام به ایران در زمان شاعران و مورخان جشن سده به شیوه جالبی برگزار می شد و حضور افراد سر شناس باعث شکوه بیشتر این جشن می‌شود.

حتما بخوانید:  دانلود آزمون 29 مرداد 1400 قلم چی به همراه پاسخنامه تشریحی

آیین جشن سده

در آیین زرتشتیان برای ماه‌های سال جشن‌های مختلفی وجود دارد و در همه آن‌ها به عناصر طبیعی توجه بسیاری می‌شد و هر یک از این جشن‌ها برای نکوداشت خلقتی در جهان برگزار می‌شد این جشن در میان زرتشتیان از گذشته‌های دور اهمیت زیادی داشته است.

با توجه به منابع تاریخی ریشه جشن سده در رسوم مذهبی این دین بیان شده است، البته امروزه این جشن در مکان‌های مختلف ایران با آداب و رسوم دین زرتشتی و با نیایش‌ها مخصوص اجرا می‌شود. در شهر های مختلفی مانند یزد و کرمان هر ساله جشن سده برگزار می‌شود و این مراسم ریشه در فرهنگ مردم این مناطق دارد.

برگزاری جشن سده در میان زرتشتیان با آداب و رسومات مخصوص به خود انجام می‌شود و لباس شرکت کنندگان سفید می‌باشد و موبدان با رو بندهای سفید صورت خود می‌پوشانند، زیرا آتش را پاک و نفس آدمی را باعث آلودگی آن می‌دانند.

جشن سده در ایران باستان

در اوایل بهمن ماه مردم دور هم جمع می‌شوند و هیزم‌هایی را انباشته می‌کند البته در شب جشن سده بر بام خانه‌ها آتش روشن می‌کنند اما آتش بزرگ را نیز به صورت دسته جمعی را در نقطه‌ای مرتفع روشن می‌کنند. جوانان با مشعل‌های روشن دور هیزم‌ها می‌چرخند سپس آن را روشن می‌کنند و مردم از گرمای آتش به وجد می‌آیند و دل‌های آن‌ها گرم و اتحادشان بیشتر می‌شود.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد چهارشنبه سوری
و
تحقیق در مورد تلگراف

☑️ به پایان تحقیق درباره جشن سده رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع :
مجله اینترنتی ماگرتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *