مرجع کنکور ایران

دانلود رایگان نمونه سوال جزوه و تست کنکور

المپیاد زیست چیست؟

المپیاد زیست شنایی یکی از پر طرفدارترین رشته ها در این آزمون می باشد که هر ساله دانش آموزان بسیاری برای آزمودن خود در این آزمون شرکت می کنند. المپیاد این رشته برای اولین بار حدود ۶۰ سال پیش در کشور چک با حضور ۶ کشور برگزار شد. در آن سال ها ایران هنوز نتوانسته بود تیمی به مرحله جهانی در این رشته بفرستد تا این که در سال ۱۹۹۹ اولین گروه المپیاد زیست شناسی از ایران در این رقابت ها حضور یافتند. تا به امروز دانش آموزان بسیاری در رشته زیست شناسی مدال های طلا، نقره و برنز جهانی کسب نموده اند.

المپیاد زیست شناسی یکی از اصلی ترین رشته های این آزمون می باشد و در این سال ها نخبگان بسیاری از طریق این آزمون در این رشته شناخته شده اند. اکثر داوطلبانی که در المپیاد زیست شناسی ثبت نام نموده اند رشته علوم تجربی را انتخاب کرده اند و علاقه بسیار زیادی به این رشته دارند. درس زیست شناسی درسی است پر از نکات ریز و پر اهمیت که یادگیری هر مبحث آن کمک کننده یادگیری دیگر مباحث می باشد. این آزمون هر ساله زیر نظر باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می شود.

مراحل المپیاد زیست شناسی در ایران

مرحله اول المپیاد زیست شناسی

این مرحله در اوایل بهمن ماه هر سال ازبین کل متقاضیان برگزار می‌شود. شرکت کنندگان باید به 40 سوال تستی و 5 سوال تشریحی کوتاه، پاسخ بدهند. حدودا هزار نفر در این مرحله پذیرفته می‌شوند و می‌توانند وارد مرحله بعدی شوند.

مرحله دوم المپیاد زیست شناسی

این مرحله حدودا اوایل اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و از این آزمون 40 نفر سربلند بیرون می‌آیند. این 40 نفر در مرحله سوم برای دریافت مدال‌های مختلف با هم رقابت می کنند. در دو سال اخیر سبک مرحله دو بدین صورت است که ۳۰  سوال صحیح و غلط و حدود ۱۰ سوال محاسباتی پاسخ کوتاه برای حل کردن به شرکت کنندگان داده می شود. 

حتما بخوانید:  آزمون مدارس برتر ایران المپیاد زیست

مرحله سوم المپیاد زیست شناسی

مرحله سوم یا دوره‌ آموزش تابستانی تقریبا دهه‌ اول تیر هر سال برگزار می‌شود و بسیار حساس و سرنوشت ساز است. آزمون‌های این مرحله المپیاد زیست حدود یک هفته طول می کشد. مهارت‌های تئوری حدودا 60 درصد و مهارت‌های عملی و آزمایشگاه حدود 40 درصد در این آزمون تعیین کننده است. دانش‌آموزان هر روز 2 تا 3 درس را امتحان می دهند و 2 روز هم به آزمون آزمایشگاه اختصاص پیدا می‌کند. از این 40 نفر، 8 نفر اول مدال طلا می گیرند، 12 تا 15 نفر مدال نقره دریافت می کنند و بقیه هم صاحب مدال برنز می شوند.

مرحله چهارم المپیاد زیست شناسی

این مرحله مختص همان 8 نفری است که در مرحله قبل مدال طلا گرفته اند. این افراد از این به بعد بیشتر وقت شان را در باشگاه دانش پژوهان جوان می گذرانند و برای المپیاد جهانی آماده می شوند. برای آمادگی بیشتر باید در دوره‌های تئوری و آزمایشگاه شرکت کنند و نهایتا 4 نفر از بین آنها برای المپیاد جهانی انتخاب شوند.

منبع:تام لند،مرکز مشاوره آویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *