مرجع کنکور ایران

دانلود رایگان نمونه سوال جزوه و تست کنکور

امروز در سايت مرجع کنکور ایران مطالب مشاوره ای و روشهای درس خواندن و آمادگی آزمون و کنکور را  برای شما در نظر گرفتیم

دغدغه هایی که گاها هرکدوم از ما با اونها در طی مسیر رو به رو میشیم، ممکنه که فقط دغدغه و سوال ما نباشه و خیلی از افراد هم مسیر با ما هم با اون چالش مواجه باشن.

مشورت کردن درباره چالش ها و دغدغه هایی که طی مسیر با اونها مواجه میشیم، میتونه کمک بسیار زیادی در جهت حل اون مسئله برای ما و افرادی باشه که باهاش مواجه هستن و همین اهمیت مشاوره رو به ما نشون میده.

در این مطلب قصد داریم درباره روز کنکور و پیش از آن توصیه هایی ارائه دهیم. امید است از مطالب بیان شده نهایت استفاده را ببرید.

آیدا علی بخشی                                                   

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران                                       

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400

صفحه اینستاگرام ما  

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .

سلام به همه دوستان عزیزم. امیدوارم که حال همگی خوب باشه. با نزدیک تر شدن به روز کنکور، خیلی از شماها سوالات و دغدغه هایی در رابطه با روز قبل کنکور و خود روز کنکور دارید. پس موضوع بحث امروز ماهم در ارتباط با همین مطلب خواهد بود.

ابتدا، توصیه هایی رو درباره روز قبل کنکور و بعد پیشنهاداتی درباره خود روز کنکور رو برای شما، دوستان عزیز، اینجا مینویسم. امیدوارم که مطلب مفیدی برای شما واقع بشه.

روز قبل کنکور:

اولین مورد اینکه شب قبل هر ساعتی که خوابیدین، صبح زود مثلا ساعت ۶ تا ۷ صبح بیدار بشید که انقدر خسته باشید که شب استرس باعث نشه خوابتون نبره. همین جا یادآوری کنم که در طول روز از خوابیدن خودداری کنید. 

دومین مورد اینکه روز قبل کنکور سعی کنید درسی رو نخونید. اجازه بدید ذهنتون اطلاعات رو مرتب کنه. نهایتا اگر به علت استرس یا عقب بودن از برنامه مجبور به درس خوندن شدید، چیزهای سبک مثل آیات و نکات دینی، فرمول های ریاضی و … رو مرور کنید.

مورد بعدی: پیشنهاد میدم تست های کنکورهایی که قبل روز کنکور شما برگزار شدن رو جواب ندید. اگر ثبت نام کردید که قضیه متفاوته. برید و شرکت کنید. اما اگر ثبت نام نکردید این کار رو انجام ندید. 

چهارمین مورد اینکه ترجیحا یک برنامه یک ساعت و نیم- دوساعته برای بیرون رفتن بعد از ظهر داشته باشید. حتی اگر مایل به این کار نیستید این کار رو بکنید.

پنجمین مورد اینکه وسایل مورد نیاز برای کنکور رو آماده کنید.

لیست وسایلی که باید تهیه بشه:

کارت ورود به جلسه، شناسنامه یا کارت ملی، سنجاق برای متصل کردن کارت به مقنعه یا لباس، دو عدد مداد، پاک کن خوب که سیاه نکنه، تراش، ماسک( محض اطمینان)، یه پوشه شفاف که اجزای داخلش دیده بشه یا نایلون برای قرار دادن وسایلتون، دستمال کاغذی، خوراکی سبک مثل شکلات، آب معدنی یا یه شربت خنک، ساعت مچی( هوشمند نباشه). راستی یادت نره لوکیشن حوزه ات رو چک کنی.

ششمین مورد اینکه قطعا شما اون شب استرس بالایی دارید. برای پایین اومدن سطح اضطراب و استرستون سعی کنید با کسی صحبت کنید که توانایی آروم کردن شما رو داره. کارهایی که آرومتون میکنن رو انجام بدید. اگر هم با کسی صحبت نکردید، از حس و حالتون برای خودتون بنویسید.

مورد بعدی اینکه برای آروم تر شدن به این فکر کنید که فرداشب این موقع همه چیز تمومه. به حالتون توی اون شرایط فکر کنید.

و مورد آخر اینکه زود بخوابید. فکرتون رو از کنکور و صبح کنکور منحرف کنید و روی موارد کاملا بی ربط تمرکز کنید. ساعت گوشی خودتون رو تنظیم کنید و بسپارید که کس دیگری هم ساعتش رو تنظیم کنه.

توصیه های روز کنکور:

امروز در حالی که برای تو روز مهمیه، برای خیلی از افراد روز عادی و یکی از روزهای معمولی زندگیشونه. صبح زودتر مثلا ساعت ۶ بیدار شو، آماده شو و یک لباس راحت ترجیحا لباس فرم مدرسه ات رو بپوش. یادت نره اگر دختر هستی، مقنعه بپوشی که راحت کارت رو به مقنعه وصل کنی.

یه صبحونه معمولی همون که هرروز میخوردی رو میل کن. سعی کن صبحونه سنگین نخوری. 

وسایلت رو آماده کن. تو آینه به خودت نگاه کن و لطفا یه قهرمان ببین که کم یا زیاد هر کاری که از دستش برمیومده برای این روز انجام داده. به خودت لبخند بزن و حسرت گذشته رو نخور. به خودت آروم بگو سخت یا راحت تو در حد خودت، در حد آرزو و هدف خودت، از پسش برمیای. به خودت قول بده که هر اتفاقی افتاد خودت رو کنترل و روی احساست غلبه کنی.  

به حوزه که برسی‌ کلی آدم میبینی که با دیدنشون ممکنه اضطراب زیادی بهت وارد بشه. نگران نباش. خیلی از این ها داوطلب یه رشته دیگه هستن، خیلی ها هدف زندگی شون رو در کنکور تعریف نکردن، خیلی ها برای کنکور فعلا آماده نیستن و … .

داخل سالن که شدی، از مسئول اونجا کمک بگیر که صندلی ات رو پیدا کنی.

تا شروع کنکور یه فاصله زمانی نه چندان کوتاهی هست. اگر نیاز داری کاری انجام بدی، سرویس بهداشتی بری یا هرچیز دیگه انجامش بده.

سوالات که منتشر بشن احتمالا استرس رو اونقدر حس کنی که شاید کمتر جایی احساسش کردی. نگران نباش. طبیعیه و اولشه. اگر قول بدی که درگیر سوالات بشی، این استرس هم محو میشه. راستی یادت نره پاسخنامه رو با دفترچه ات مطابقت بدی. یادت باشه مشخصات پاسخنامه هم با دقت بررسی کنی.

مدیریت کن زمانت رو. سر سوالا صبر نکن. هرچیزی که بلدی رو جواب بده و اگر شده ده تا سوال هم بلد نبودی، سریع بگذر. یادت نره اگر سوالات درسی سخته، لابد برای اکثریت سخته. خودت رو گم نکن و قوی و امیدوار بمون لطفا.

با گذشت ۱ ساعت و نیم الی دو ساعت ممکنه که ببینی اطرافت خالی شده. دیدی گفتم نگران نباش از دیدن تعداد زیاد داوطلب ها؟ دلیلش این بود که خیلی ها برای کنکور صبر نمیکنن و هدفشون نیست.

یادت باشه توی جواب دادن به سوالات عمومی ممکنه که مراقب بیاد و ازت کارت ورود به جلسه رو بخواد. بخواد که ماسک رو پایین بدی تا بررسی کنه که خودت هستی یا نه و شناسنامه رو هم درخواست کنه نشونش بدی. نگران نباش. اگر از قبل براش آماده باشی، زمان زیادی رو از دست نمیدی. پس گفتم که بدونی تا براش آماده بشی چون نکته مهمیه. 

بعد از تموم شدن کنکور، لطفا برای سالم موندن روحیه خودت پاسخ های احتمالی که افراد به سوالات کنکور میدن رو بررسی نکن. لطفا جواب سوالات رو با دوستانت بررسی نکن. لطفا پاسخی که خود سنجش روی سایت بارگذاری میکنه هم دانلود نکن که این کار جز دو برابر کردن استرست اثر دیگه ای نداره. به توانایی های خودت اعتماد و به خدا توکل کن که هرچیزی که برات بهترین هست پیش بیاره.

 حالا وقت این هست که مدتی رو استراحت کنی. شک نکن توی این مدت استرس و کلافگی زیادی رو تجربه میکنی چون منتظر نتیجه ای. اما باز هم تلاش کن کنترل کنی اوضاع رو. درباره رشته یا رشته های مد نظرت، دانشگاه یا دانشگاه های مطلوبت،  توانایی های خودت مثل اینکه واقعا قابلیت اینو داری که در شهر دیگه ای زندگی کنی؟ قابلیت زندگی با فلان آب و هوا رو داری؟ زندگی در خوابگاه برای آدمی‌ با شخصیت تو مناسبه؟ فلان رشته با شخصیت و علایق تو همخوانی داره؟ و خیلی از سوالاتی که جوابش در درون خودته.

 به عنوان حرف آخر دوست دارم بهت بگم اگر کنکور هدفت نبوده لطفا برو و چیزی که توی سلیقه ات هست رو پیدا کن و تا تهش برو. اما اگر کنکور مرحله ای از اهدافت بوده، قطعا براش تلاش کردی، هر نتیجه ای پیش بیاد، جواب در خوری برای تلاش هات به علاوه روحیه ات  سر جلسه بوده. با وجود رتبه ای که دلخواهت نبوده، خودت رو سرزنش نکن و ببین که چه اقدامی برات مناسب تره. امیدوارم که همتون، این مرحله که شاید یکی از کوچکترین مراحل زندگی توی رسیدن به هدفتون هست رو با موفقیت پشت سر بگذارید.

ممنونم از توجهتون💐🙏🏻

آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه تهران

منبع:

حتما بخوانید:  مباحث آسان و مهم ریاضی تجربی

کانون فرهنگی اموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *