مرجع کنکور ایران

دانلود رایگان نمونه سوال جزوه و تست کنکور

امروز در سايت مرجع کنکور ایران مطالب مشاوره ای و روشهای درس خواندن و آمادگی آزمون و کنکور را  برای شما در نظر گرفتیم

دغدغه هایی که گاها هرکدوم از ما با اونها در طی مسیر رو به رو میشیم، ممکنه که فقط دغدغه و سوال ما نباشه و خیلی از افراد هم مسیر با ما هم با اون چالش مواجه باشن.

مشورت کردن درباره چالش ها و دغدغه هایی که طی مسیر با اونها مواجه میشیم، میتونه کمک بسیار زیادی در جهت حل اون مسئله برای ما و افرادی باشه که باهاش مواجه هستن و همین اهمیت مشاوره رو به ما نشون میده.

در این مطلب قصد داریم درباره اهمیت مطالعه در تابستان بگوییم. امیدوارم که مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شود.

آیدا علی بخشی                                                   

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران                                       

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400

صفحه اینستاگرام ما  

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .

کامنت کاربر: تراز برترای عزیز بنظرتون آزمون از مهر شرکت کنم؟روش درس خوندتون چجوری بود؟

پاسخ کاربر: از تابستون آزمونو شروع کن خیلی خیلی جلوت میندازه و باعث میشه خیلی درس خوندنت هدفمند‌تر شه.

سلام به همه دوستان عزیزم. همونطور که متوجه شدین در این مطلب قصد داریم به اهمیت شروع از تابستون برای کنکوری های ۱۴۰۲ بپردازیم. امیدوارم که از این مطلب استفاده کنید و در نهایت هر سوالی داشتین، توی قسمت کامنت ها بنویسید.

اولین موردی که باید بهش توجه کنید خیلی از شماها این هست که از ابتدای مسیرتون به انتهای مسیرتون فکر کنید. اینکه ته این راهی که همه این روزا دارن از شروعش میگن، کجاست؟ هدف من چیه؟ چقدر میخوام برای هدفم سرمایه گذاری کنم؟ 

برای چی میگم به تهش فکر کن؟ چون اگر فقط بخوای شروع کنی، بی هدف، پر از سوال، سرشار از ابهام و … میبینی که در طول مسیر، چقدر همه چیز داره بی نظم جلو میره. چقدر خودت از این شاخه به اون شاخه میپری و چقدر تلاش هات نوسان داره. پس یه نقشه ذهنی داشته باش از انتها و بعد تازه مرحله به مرحله مسیر تو شروع میشه.

بدون که یک سال نه فرصت خیلی کمی هست و نه فرصت خیلی زیادی برای تموم کردن منابع. مناسب و استاندارده و استفاده کردن یا نکردنش به تنها کسی که بستگی داره خودته. از همین ابتدا فکر نکن فرصت زیادی داری. به پلک زدنی میبینی که شب کنکور توام رسیده. یه کاری بکن که اگر هدفت داره از بین کتاب و درس میگذره، شرمنده خودت نباشی اون شب.

تو برای شروع مسیر پر از ابهام و سوالی. شاید هیچ ذهنیتی از برنامه ریزی نداری. شاید نمیدونی چه منابعی تهیه کنی. حق داری. باید به خودت فرصت بدی. برای پیدا کردن جواب سوالاتت بپرس، بخون، جست و جو کن و بگرد. شايد بگی از کی بپرسم؟ میگم اگر رتبه برتری میشناسی که قطعا تجربه داره، برو ازش سوال کن.  شاید واست سوال باشه که چی بخونی؟ میگم از مطالب سایت های مطمئن مثل سایت کانون، صفحه های معتبر شبکه های مجازی و مجلات کانونی های سال گذشته. اگر بخوای همه این راه رو با آزمون و خطا بری جلو، نمیشه تضمین کرد که موفق بشی. پس ذهنیتت رو از همه چیز هر لحظه شفاف تر کن. اگر توانایی مالی برای داشتن مشاور داری، یه مشاور مطمئن داشته باش. اگر نه، تماس تک جلسه بگیر و اگر توانایی هزینه تماس رو نداشتی، ناامید نشو تو میتونی خودت مطالعه و جست و جو کنی. هیچ چیزی نمیتونه جلوی آدمی که هدف داره رو بگیره. 

منابع رو متناسب با سطح خودت انتخاب کن. اگر سطحت B هست، کتاب سطح A یا C برای تو مناسب نیستن. با سطح خودت شروع کن و کم کم که پیشرفت کردی، سطح منبعت رو هم بالا ببر.

وقت برنامه ریزی هست. اگر خودت برای خودت برنامه ریزی میکنی، قبلش حتما باید کلی بررسی کرده باشی. اصول حداقلی اون رو بدونی. اما مهمترین نکته اینه که اگر بهترین برنامه دنیا هم  داشته باشی و بهش عمل نکنی، انگار نه انگار. هیچ اثری روی پیشرفتت نداره. پس شروع کن و طبق برنامه ات طی کن مسیر رو.

یادت نره توی برنامت مرور دروس رو در نظر بگیری برای یک هفته. مرور ماهانه یا فصلیش با برنامه آزمون هست. اما بد نیست فواصل مناسب مرور رو بلد باشی. 

برای آزمون میپرسی؟ باید بهت بگم اگر تواناییش رو داری واجبه که آزمون ثبت نام کنی. خوبه که از تابستون با برنامه آزمون ها جلو بیای. پس اینکه کل تابستون رو رها کنی تا بعدا آزمون ثبت نام کنی  توصیه نمیشه. چرا؟ چون آزمون دادن فقط این نیست که جمعه ها ۴ ساعت بشینی پشت میز و چند تا سوال حل کنی. با آزمون دادن هنر و تکنیک های لازم رو یاد میگیری. از برنامش استفاده میکنی و برنامه خودت رو باهاش مطابق میکنی. هنر تحلیل رو یاد میگیری. بده که اینارو از تابستون یاد بگیری که تازه نفسی؟

باید بهت بگم که اوایل ممکنه اذیت بشی، سخت باشه برات درس خوندن. تا یه مقداری حداقل، طبیعیه. چون ممکنه تا قبل از الآن تجربه کنکوری درس خوندن رو نداشتی. واسه حل این مشکل سعی کن از کم شروع کنی تا به زیاد برسی. لازم نیست که از همون ابتدا ۸ ساعت بخونی. تو میتونی بسته به توانایی هات از حداقلت شروع کنی و کم کم به حداکثرت برسی. مثلا هر هفته یا هر دو هفته به میزان مشخصی ساعت مطالعه ات رو بیشتر کنی. شاید برات سخت باشه یک ساعت و نیم پشت میز یا کتاب نشستن و متمرکز بودن. راهش اینه که لزومی نداره یه درس رو یک ساعت و نیمه یا دو ساعته تموم کنی. خردش کن به دو تا چهل و پنج دقیقه یا دو تا یک ساعت با یه استراحت و بعد که توانایی هات بیشتر شد، ساعت هر واحد هم بیشتر کن.

از همین اول، اگر چیزی هست که حواست رو پرت میکنه، بهتره کنار گذاشته بشه برای یک سال. میدونم که هدفت برات خیلی مهمه و چیزی هست که بهت ارزش میده. نذار هیچ چیزی، هیچ کسی، سد راهت بشه برای رسیدن بهش. مثلا خیلیامون به گوشی وابسته ایم و این وابستگی گاهی مانع میشه تا به هدفمون برسیم. یک بار برای همیشه، کمتر کن استفاده ازش رو. 

توی تابستون هرهفته یه قسمتی از یک روز رو اختصاص بده به استراحت واسه تجدید قوای خودت. گاهی نیاز به استراحت داری مثل هر آدم دیگه ای و این استراحت در ابتدای راه نقش پررنگ تری داره.

از ابتدای راهت، خودت رو از همه چیز محروم نکن. اینطوری نباشه که همه تفریحاتت ازت گرفته بشه. همه برنامه های گوشیت پاک بشن. رابطه ات با همه دوستات قطع بشه. متاسفانه بیشتر کسایی که شروع اینطوری دارن، توی مسیر موندگاری ندارن و زود خسته میشن. هنر این نیست که برای رسیدن به موفقیت همه چیز رو از خودت بگیری. هنر رسیدن به هدف با مدیریت بقیه چيزهاست. 

نکته ها زیادن اما من اینجا سعی کردم هرچیزی که برای تابستون نیازه رو بهت بگم. اگر نکته ای مونده و تو یادته این پایین برای دوستات هم بنویس تا استفاده کنن. اگر هم سوالی داری خوشحال میشم که بپرسی تا اگر بلد بودم جوابت رو بدم. 

۱۴۰۲ ای های عزیز، امیدوارم که شروعتون انقدر قوی و پایدار باشه که بشه مهمترین دلیل برای موفقیتتون. براتون بهترین هارو میخوام.

مرسی از توجهتون🙏🏻💐

آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه تهران

منبع:

حتما بخوانید:  کاظم قلم‌چی:برنامه‌ی پیشنهادی برای روز قبل از کنکور

کانون فرهنگی اموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *