خانه / مشاوره / مشاوره تحصیلی در ۵ دقیقه

مشاوره تحصیلی در ۵ دقیقه

مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی موضوعی داغ و پرحاشیه در حوزه آموزش است که برای دانش آموزان و والدینی که دغدغه موفقیت و پیشرفت تحصیلی فرزندشان را دارند بسیار مهم است.

طبیعتا استفاده از کمک های مشاوران تحصیلی میتواند به بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان کمک کند اما نیاز است که با نحوه کار یک مشاور تحصیلی و بهترین روش کمک گرفتن از انها مطالبی را بدانیم. مطالبی که در این مقاله از مجله استادبانک به آنها خواهیم پرداخت.

استادبانک سامانه انتخاب معلم خصوصی است و دانش آموزان و دانشجویان برای تقویت درسی خود با مراجعه به سایت استادبانک معلم خصوصی مورد نظر خود را می یابند به عنوان مثال بهترین معلم خصوصی عربی در تهران و شهرستان ها را در استادبانک یافت و درخواست تدریس خصوصی حضوری یا آنلاین داد.
مشاور تحصیلی چه کسی است؟

مشاور تحصیلی کسی است که دانش و تجربه اختصاصی در حوزه آموزش دارد و توانایی کمک به دانش اموز در مسیر تحصیلی خودش را دارد. مشاور تحصیلی به عنوان منبعی قابل اعتماد برای دانش آموز در موضوعات مربوط به تحصیل خودش و مشکلاتی که با درس ها دارد میتواند اثر بسیار مفیدی برای او داشته باشد.

طبیعتا کسی که در جایگاه مشاور تحصیلی قرار می گیرد آمادگی برخورد با انواع مشکلات و مسائل یک محصل را دارد. باید بتواند در خلال صحبت با او مشکلات واقعی او را تشخیص دهد، او را از آن مشکلات آگاه کند و برای حل کردن آن مشکلات درست ترین مناسب ترین و جامع ترین راه حل را برای او درنظر بگیرد.

همچنین بخوانید: راهنمای برگزاری کلاس خصوصی
از مشاور تحصیلی چه بخواهیم؟ وظایف مشاور تحصیلی

یک مشاور تحصیلی باید تمام مهارت های عمومی مشاوران برای برخورد با مراجعان را داشته باشد. بتواند خوب با آنها ارتباط برقرار کند در انها نسبت به خودش اعتماد ایجاد کند به دقت به حرفهایشان گوش دهد و طوری با آنها برخورد کند که احساس راحتی داشته باشند. اصولی مثل رازداری و رعایت نکات اخلاقی در مواجه با مراجعان نیز مسئله ای بدیهی است و باید رعایت شود.

در حوزه تخصصی آموزش مشاوران تحصیلی باید نسبت به اوضاع و شرایط خاص مراجعانشان اشراف کامل داشته باشند. برای مثال اگر کسی مشاور تحصیلی حوزه کنکور است باید دقیقا با شرایط خاص سنی داوطلبان کنکور، حساسیت های آنها، فشار هاس روی آنها و همچنین شرایط آمادگی برای آزمونی مثل کنکور از جمله روشهای مطالعه و برنامه ریزی و برخورد با آزمونهای آزمایشی و غیره آشنا باشد و دیدی جامع و دقیق نسبت به آنها داشته باشد.

یا اگر مشاور تحصیلی برای دانش آموزان سالهای ابتدایی است به طور کامل با حساسیت های دوران کودکی و نوجوانی و نحوه برخورد صحیح با آنها را بداند و نسبت به اهداف و محتواهای درسی آنها نیز آگاهی کامل داشته باشد.

چنین شخصی از ویژگی های پایه ی یک مشاور تحصیلی برخوردار است و میتوان نسبت به کمک گرفتن از آن برای دانش آموز فکر کرد. چنین مشاوری میتواند با صحبت کردن با دانش آموز طی چند جلسه و شنیدن سوالات و مشکلات او و بررسی وضعیت تحصیلی او برای کمک به موفقیتش درست ترین نظرها را دهد.

همچنین بخوانید: نکات مربوط به برنامه ریزی درسی
اصلا از مشاور تحصیلی چه بپرسیم؟

اصولا مشاوران باید توانایی این را داشته باشند که برای تمامی مشکلات شخصی شما –چه در حوزه تحصیل و چه دیگر حوزه ها- راه حلی برای رسیدن به هدف مورد نظرتان ارائه دهند. اما با توجه به اینکه توقع ما از یک مشاور تحصیلی کمک به ما در حوزه های تخصصی درسی است می توانیم از او درباره ی همه ی مشکلاتی که در مواجه با یادگیری دروس داریم سوال کنیم.

طبیعتا مشاور مناسبترین و اجرایی ترین راه حل ها را به ما ارائه می دهد اما نهایتا کسی که میتواند با رعایت نسخه های مشاور موفقیت خود را رقم بزند شخص دانش آموز است.

همچنین بخوانید: نکات مربوط به موفقیت تحصیلی و آداب رفتاری
آیا مشاور تحصیلی لازم است؟

قطعا پاسخ این پرسش برای هرکس در وضعیت های مختلف متفاوت است. اما به صورت کلی میتوان گفت که حضور یک فرد باتجربه و متخصص در کنار دانش آموز برای بررسی وضعیت تحصیلی اش بهتر از نبودن چنین کسی است.

حتما بخوانید:  تست‌ها و تمرینات را نسوزانید ! ???

بسته به ویژگی های شخصیتی دانش اموز کسانی هستند که برای عملکرد بهتر تحصیلی نیاز به کسی دارند تا گزارش کارهایشان را بشنود و به آنها در مسیر تحصیلی شان بازخورد دهد. ممکن هم هست کسی در خودش چنین نیازی نبیند و خودش بتواند به خوبی وضعیت تحصیلی اش را رصد کند و به خودش بازخورد دهد.

همچنین بخوانید: نکات مربوط به نحوه درس خواندن و شیوه های مطالعه
چگونه مشاور تحصیلی خودمان باشیم؟

تعدادی از دانش آموزان ممکن است به دلایل مختلف نخواهند از مشاور تحصیلی استفاده کنند. این دلایل ممکن است عدم تمایل دانش آموز به دخالت کسی در نحوه درس خواندنش، عدم اعتماد او به مشاور تحصیلی، توانایی بیشتر خودش نسبت به مشاورین در هدایت تحصیلی خودش و دیگر موارد باشد. این انتخاب انتخابی با ریسک بالاست.

در این صورت دانش آموز باید بسیار مراقب باشد که مسیر تحصیلی خودش در جاده ای درست قرار گرفته باشد و همیشه نمره های مختلف در آزمونها و امتحانهای خودش را با دقت بسیاری بررسی کند. کمک نگرفتن از مشاور ممکن است باعث شود که شما در مسیر غلطی مدتها تلاش بکنید و در نهایت نتیجه دلخواهی نگیرید. پس توصیه ما به بیشتر دانش آموزان این است که از کمک های مشاور –حتی در حد بررسی های دوره ای نتایج و نحوه مطالعه- استفاده کنند.

اما اگر بخواهید خودتان مشاور خودتان باشید باید شاخص هایی دقیق برای ارزیابی تلاش های خود تعریف کنید و مدام آنها ر رصد کنید. یکی از این موارد بررسی ساعت مطالعه تان در هفته های مختلف است که با استفاده از برنامه های هفتگی استادبانک میتوانید به راحتی این کار را انجام دهید. مورد دیگر میتواند بررسی دقیق نمرات و نتایج آزمونهایتان (چه آزمون های آزمایشی و چه آزمون هایی که خودتان در خانه می دهید) باشد. معمولا با این کار می توانید خود را در شرایطی برابر با دیگر داوطلبان به آزمون گذاشته و روند تحصیلی خود را کنترل کنید.

همچنین بخوانید: راهنمای انتخاب رشته و هدایت تحصیلی
چرا به مشاور تحصیلی نیاز داریم؟

درنهایت این که تمام مراحل برنامه ریزی، درس خواندن، مرور و جمع بندی و عملکرد شما در آزمونها با کمک یک مشاور تحصیلی میتواند بهتر انجام شود. اما لازم است که در انتخاب مشاور تحصیلی خود دقت لازم را داشته باشید.

قطعا حضور یک مشاور تحصیلی متخصص و باتجربه است که میتواند برای شما مفید باشد. اکثر مشاورین خودخوانده و تازه کنکور داده هایی که در این زمینه ادعا های فراوانی دارند جز مشاهده خودشان و چند نمونه اطرافشان که موفق بوده اند دانشی در این زمینه ندارند و حرف هایشان خیلی با حرفهای دوستان کنکوری شما فرقی نمی کند. کمک به شما در مسیر کشف راه موفقیتی که مخصوص خود شماست تنها از یک مشاور تحصیلی کاربلد بر می آید.

تجربه هایتان را در زمنیه مشاوره گرفتن های مفید و غیرمفید از مشاوران تحصیلی با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر از مشاورین تحصیلی هستید خوشحال میشویم تا نظراتتان را در بخش دیدگاه ها درباره موضوع مشاوره تحصیلی با ما در میان بگذارید.

مقالات مربوط به دسته مشاوره تحصیلی – شما میتوانید مقالات دسته مشاوره تحصیلی را در این صفحه از مجله استادبانک مشاهده نمایید.
مشاور تحصیلی چه کسی است؟

مشاور تحصیلی کسی است که دانش و تجربه اختصاصی در حوزه آموزش دارد و توانایی کمک به دانش اموز در مسیر تحصیلی خودش را دارد. مشاور تحصیلی به عنوان منبعی قابل اعتماد برای دانش آموز در موضوعات مربوط به تحصیل خودش و مشکلاتی که با درس ها دارد میتواند اثر بسیار مفیدی برای او داشته باشد.
آیا مشاور تحصیلی لازم است؟

قطعا پاسخ این پرسش برای هرکس در وضعیت های مختلف متفاوت است. اما به صورت کلی میتوان گفت که حضور یک فرد باتجربه و متخصص در کنار دانش آموز برای بررسی وضعیت تحصیلی اش بهتر از نبودن چنین کسی است.

منبع:

ostadbank.com

درباره‌ی مرجع کنکور ایران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*