خانه / مشاوره / کامنت های(آیا داشتن مشاور کنکور ضرورت دارد؟)-آیدا علی بخشی

کامنت های(آیا داشتن مشاور کنکور ضرورت دارد؟)-آیدا علی بخشی

امروز در سايت مرجع کنکور ایران مطالب مشاوره ای و روشهای درس خواندن و آمادگی آزمون و کنکور را  برای شما در نظر گرفتیم

دغدغه هایی که گاها هرکدام از ما با آنها در طی مسیر رو به رو میشویم، ممکن است که فقط دغدغه و سوال ما نباشد و بسیاری از افراد هم مسیر با ما هم با آن چالش مواجه شوند.

مشورت کردن درباره چالش ها و دغدغه هایی که طی مسیر با آنها مواجه میشویم،  کمک بسیار زیادی در جهت حل آن مسئله برای ما و افرادی است که با آن مواجه هستند و همین اهمیت مشاوره را به ما نشان میدهد.

در این مطلب قصد داریم درباره ضرورت یا عدم ضرورت داشتن مشاور صحبت کنیم. امیدوارم که مطالب بیان شده برای شما، دوستان عزیز، مفید واقع شود.

آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو- کنکور انسانی 1400

ارتباط با ما

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج و کانال تلگرام کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .

 

کامنت کاربر:  بچه‌ها مشاور گرفتن لازمه؟میدونم که میگید اجباری نیست ولی مثلا خود آدم اگر بخواد برنامه ریزی کنه چون باید تمرکزش رو درسش باشه ممکنه نتونه خوب برنامه بریزه؟اینو شنیدم که رتبه برترها  میگن که تو فقط باید حواست به درست باشه و یکی دیگه باید برات برنامه بریزه و سال کنکور اصلا جای آزمون و خطا نیست و…من شرایط مشاور گرفتن رو ندارم اخه.

پاسخ کاربر: اگه شرایط مشاوره ندارین هم میشه واقعا واجب نیست باشه خوبه مثل آپشن میمونه دیگه ولی من خیلیا خیلیا رو دیدم که بدون مشاور موفق شدن.

دوستان عزیزم سلام. همانطور که پیشتر خواندید، در این مطلب قصد داریم به یک سوال مهم پاسخ دهیم: “آیا داشتن مشاور کنکور، ضرورت دارد یا خیر؟” . ابتدا بهتر است با وظایف یک مشاور آشنا شویم و بدانیم مشاور کنکور چه اقداماتی میتواند برای ما انجام دهد؟

برنامه ریزی:

مهمترین وظیفه ی یک مشاور کنکور، تنظیم و ارسال یک برنامه مناسب شخصیت و شرایط دانش آموز است. برنامه ریزی اصولی دارد که اگر دانش آموزی در مسیر تحصیلی خود با این اصول آشنا نباشد، یا درباره ی این اصول مطالعه نکند، نمیتواند برای خود برنامه ای موفق و استاندارد که منجر به نتیجه میشود طرح کند. در این شرایط، مشاور کنکور که به این اصول آشناست به دانش آموز کمک می کند تا هم برنامه ای مناسب شرایط خود داشته باشد و هم با این اصول به تدریج آشنا شود.

توضیح روش مطالعه ی دروس:

با وجود داشتن برنامه ای مناسب اگر دانش آموز روش مطالعه هر درس را نداند نمیتواند با موفقیت از پس آزمون های خود برآید و نتیجه ی مطلوبی دریافت نمی کند. قطعا بعضی دروس روش مطالعه ی پیچیده ای دارند. وظیفه یک مشاور کنکور در این شرایط این است که در همان ابتدای کار این روش ها را برای دانش آموز خود توضیح داده و ایرادات او را برطرف نماید.

پیگیری:

یک مشاور باید پیگیر و از وضعیت دانش آموز خود آگاه و مطلع باشد. تصور اشتباهی که برای بسیاری از دانش آموزان از این وظیفه ممکن است پیش بیاید این است که آیا مشاور آنها را از فعالیت های روزانه خود که در کنار مطالعه دروس دارند منع می کند یا خیر؟ در واقع یک مشاور کنکور نمیتواند شما را از فعالیت های روزمره تان منع کند. منظور از پیگیری هم چیز دیگری است. پیگیری یعنی علم به وضعیت دانش آموز و جلوگیری از کار یا فعالیتی اشتباه که دانش آموز در حال انجام دادن آن است. مثل پیگیری درباره درصد پایین یک درس در چند آزمون متوالی و یافتن علت آن.

دریافت گزارش کار:

وظیفه دیگر مشاور دریافت گزارش کار آن هم در فواصل زمانی کوتاه مثل گزارش کار روزانه است. حال اگر گزارش شما نکته ی قابل توجهی داشت مشاور سعی میکند این نکته را به شما منتقل کند.

تحلیل آزمون:

یک مشاور به شکل مرتب هر آزمون شما را تحلیل و بررسی می کندو نظر خود را درباره جزئیات آزمون مثل درصد هر درس، تعداد اشتباهات و سوالات پاسخ نداده، تراز و رتبه ی شما بیان می کند. 

دیگر وظایف:

قطعا وظایف یک مشاور کنکور محدود به موارد بیان شده نیست.یک مشاور کنکور میتواند مشکلات درسی شما را برطرف کرده و برای شما رفع اشکال انجام دهد. همچنین مشاور پیگیری خود را از طریق تماس های تلفنی هفتگی و ارتباط از طریق فضای مجازی نیز انجام میدهد. در مواقعی که دانش آموز بی انگیزه شده نیز مشاور میتواند با صحبت های انگیزشی خود، دانش آموز را به حرکت وادارد.

حال باید به یک سوال مهم پاسخ دهیم: با همه این اوصاف آیا داشتن مشاور ضرورت دارد یا نه؟

این سوال بستگی به وضعیت و شرایط دانش آموز دارد. مشاور مانند تمام ابزار های دیگر در سال کنکور مثل کتاب تست، آزمون و … به شما کمک می کند وضعیت خود را رفته رفته بهتر کنید. اگر اصول برنامه ریزی را نمیدانید، از روش های مطالعه ی دروس اطلاع ندارید، علی رغم تلاش زیاد، پیشرفت نمی کنید، یک مشاور خوب به شما کمک می کند که پیشرفت کنید.

اما اگر با برنامه ریزی و اصول آن آشنا هستید، پیشرفت مداوم و پیوسته دارید و دروس را از روش درست آنها مطالعه می کنید، داشتن مشاور برای شما ضرورتی ندارد. شما برای رفع ایرادات خود و پیشرفت بیشتر احتمالا باید عواملی را بررسی کنید که آنها را کمتر از سایر عوامل، کنترل کرده اید.

یک نکته مهم!!!

دانش آموزانی وجود دارند که با وجود و کنترل مشاور، مداوم درس میخوانند و پیشرفت می کنند. این دسته از دانش آموزان هم پیشرفت مطلوبی دارند و هم راه را درست طی می کنند اما اگر فرایند مشاوره ی خود را قطع کنند ممکن است نتوانند مثل سابق، مداوم مطالعه کنند زیرا عادت دارند تا کسی آنها را کنترل کند. مشاور به این دسته از دانش آموزان نیز در ادامه مسیر کمک می نماید.

درست است که سال کنکور فرصت زیادی جهت آزمون و خطا ندارید اما اگر شرایط داشتن مشاور را ندارید نگران نباشید. از همین حالا که مسیرتان به تازگی شروع شده،  درباره روش های اصولی مطالعه و برنامه ریزی مطالعه و پرس و جو کنید. این گفته صحیح نیست که شما در سال کنکور فقط باید روی مطالعه دروس تمرکز کنید. شما خودتان را بهتر از هرکس دیگری میشناسید. برنامه ریزی نیز در ابتدا دشوار و زمان بر است اما رفته رفته با اصول آشنا میشوید و سرعتتان افزایش می یابد. بهترین زمان برنامه ریزی نیز روزهای جمعه بعد از هر آزمون است که درسی جهت مطالعه ندارید.

تهیه کننده:

آیدا علی بخشی- دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه تهران

سپاس از توجه شما

منبع:

حتما بخوانید:  کاظم قلم چی : فیلم آموزش تغییرات جدید کارنامه دوازدهمی ها

کانون فرهنگی اموزش

درباره‌ی مرجع کنکور ایران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*